"Man with a Snuff Box", c. 1858, caricature by Claude Monet. Charcoal and white chalk on paper. The Sterling and Francine Clark Art Institute.

Monet__caricature"The Unknown Monet : Pastels & Drawings" is the title of an exhibition which took place from March to June 2007 in the Royal Academy of Arts in London, before moving from 24th June until 16th September to the "Sterling and Francine Clark Art Institute", in Williamstown, Massachussets, U.S.A.

Monet has always have been considered as a plein-air painter. He denied the role of drawing in his working method, in an effort to advance his public image as an Impressionist, and presented himself as an artist who painted spontaneously from nature.

"The Unknown Monet : Pastels & Drawings" est le titre d'une exposition qui s'est tenue de mars à juin 2007 à la Royal Academy of Arts de Londres et qui est actuellement présentée jusqu'au 16 septembre au "Sterling and Francine Clark Art Institute" de Williamstown, Massachussets, U.S.A.

Monet a toujours été considéré comme un peintre de plein-air. Il disait minimiser le rôle du dessin dans sa méthode de travail, dans l'espoir d'asseoir son image publique en tant qu'Impressionniste, et prétendait peindre spontanément d'après nature.

Monet__Figure_of_A_Woman__Camille_ Monet__Lady_in_a_Green_Dress__Camille_

Left / gauche : "Figure of a Woman" (Camille), c. 1865, by Claude Monet. Black chalk on off-white laid paper. Stiebel, Ltd.   Right /droite : "Camille Doncieux", 1866, by Claude Monet. Oil on canvas. Kunsthalle, Bremen, Germany.

More than 80 works (drawings, sketchbooks and prints) are shown and let us to believe that Monet wasn't the "anti-draftsman" he pretended to be. Indeed, the artist drew all the time, filling sketchbooks when he was a teenager, drawing caricatures at the age of 18, executing pastel drawings on the Normandy coast several years later, ... then working on studies for his late water-lily canvases.

Plus de 80 oeuvres (dessins, carnets de croquis et impressions) sont exposées et nous mènent à croire que Monet n'était pas qu'il prétendait être. En effet, l'artiste dessinait constamment, remplissant des carnets de croquis lorsqu'il était adolescent, dessinant des caricatures à l'âge de 18 ans, exécutant des dessins au pastel sur la côte normande quelques années plus tard ... puis des études pour ses dernières oeuvres consacrées au Nymphéas.

Monet__Rivage_de_la_seine

"Bank of the Seine", c. 1869, by Claude Monet. Pastel on tan paper. The Sterling and Francine Clark Art Institute.

Troughout all his career, Monet explored motives on paper. Some of his pastel drawings are independent works, other relate closely with some of his most famous paintings. From the linear drawings of his first sketchbooks to his abstract late compositions of water-lilies, the evolution of his drawing technique has certainly influenced his painting process. On his late canvases, Monet put paint in lines, using more expressive brush strokes, ... like an open door to abstraction.

Tout au long de sa carrière, Monet a exploré toutes sortes de motifs sur papier. Certains de ses pastels sont des oeuvres indépendantes alors que d'autres sont étroitement liées à quelques-unes de ses toiles les plus célèbres. Des dessins linéaires apparaissant dans ses premiers carnets de croquis à ses dernières compositions abstraites représentant des nénuphars, l'évolution de sa technique du dessin a certainement influencé son procédé pictural. Sur ses dernières toiles, Monet appliquait la couleur sous forme de lignes, utilisant des touches de pinceaux de plus en plus expressives, ... telles une porte ouverte sur l'abstraction.

Monet__Les_Nymph_as

"Nymphéas", 1920 - 1926, by Claude Monet. Oil on canvas. Musée de l'Orangerie, Paris, France.