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John Atkinson Grimshaw, "Knostrop Hall, Early Morning", oil on canvas, 1870.

John Atkinson Grimshaw was a Victorian-era painter, born in 1836, in Leeds. At the age of 24, to the dismay of his parents, he departed from his first job as a clerk for the Great Northern Railway to pursue a career in art. After his marriage in 1858, John Atkinson Grimshaw was able to devote himself to painting. By 1870, he was successful enough to rent Knostrop Old Hall, a 17th century mansion which figures in many of his pictures.

During the summer, the artist often stayed at Scarborough. He rented a house in the town in the late 1870s and called it "Castle-by-the-Sea". Perched on the cliff top just below Scarborough Castle, near St Mary's Church, it has magnificent views of both the north and south bays. The move to the coast inspired much of the painter’s work, as throughout his career he was always attracted by ships, the sea, and docks.

Grimshaw painted mostly for private patrons, and exhibited only 5 works at the Royal Academy between 1874 and 1886, and one at the Grosvenor Gallery. The towns and docks that he painted most frequently were Glasgow, Liverpool, Leeds, Scarborough, Whitby and London. He died of cancer in 1893, at the age of 57.

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Left : view of Scarborough Castle / Gauche : vue du Château de Scarborough. Right / Droite : La maison de Grimshaw's house.

John Atkinson Grimshaw était un peintre de l'ère victorienne, né à Leeds, en 1836. A l'âge de 24 ans, à la plus grande consternation de ses parents, il démissionna de son premier emploi en tant qu'employé de la compagnie ferroviaire "Great Northern Railway" pour entreprendre une carrière artistique. Après son mariage en 1858, John Atkinson Grimshaw fut capable de se consacrer entièrement à la peinture. Vers 1870, son succès lui permit de louer Knostrop Old Hall, un manoir du 17è siècle qui est d'ailleurs représenté dans un grand nombre de ses oeuvres.

Durant l'été, l'artiste résidait souvent à Scarborough. Il loua une maison dans cette ville, à la fin des années 1870, qu'il nomma "Castle-by-the-Sea". Perchée sur les rochers, juste derrière la château de Scarborough, à proximité de l'église Sainte-Marie. Cette demeure offrait une vue magnifique sur les baies situées au nord et au sud. Son déménagement sur la côte inspira la majeure partie des oeuvres du peintre, lui qui, depuis le début de sa carrière, avait toujours été attiré par les bateaux, la mer et les docks.

Grimshaw peignait principalement pour les mécènes privés, et exposa seulement 5 oeuvres à la Royal Academy entre 1874 et 1886, et une à la Grosvenor Gallery. Les villes et docks de Glasgow, Liverpool, Leeds, Scarborough, Whitby et Londres figurent parmi ceux qu'il représenta le plus fréquemment. Il mourut d'un cancer en 1893, à l'âge de 57 ans.

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John Atkinson Grimshaw, "Autumn Glory : The Old Mill", oil on canvas, 1869. City Art Gallery, Leeds (U.K.). This painting was shown in 2007 at the MSK Ghent (Belgium), for the exhibition "British Vision". / Ce tableau fut présenté au MSK Gand pour l'exposition "British Vision", fin 2007 - début 2008.

Grimshaw's primary influence was the Pre-Raphaelites. True to the Pre-Raphaelite style, he put landscapes of accurate colour and lighting, and vivid detail. He often painted landscapes that typified seasons, or that typified a kind of weather. By applying his skill in lighting effects, and unusually careful attention to detail, he was able of describing a scene the most intricately as possible.

Although his moonlit town views are his most popular works, he also painted landscapes, portraits, interiors, striking figures of fairies and neo-classical subjects.

Grimshaw's style and subject matter changed little during his career. He strove constantly to perfect his own very individual vision. He was also interested in photography, and sometimes used a camera obscura to project outlines on to canvas, enabling him to repeat compositions several times. He also mixed sand and other ingredients with his paint to get the effects he wanted.

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John Atkinson Grimshaw, "Nightfall on the Thames", oil on canvas, 1880. City Art Gallery, Leeds (U.K.).

La première influence de Grimshaw fut celle des Préraphaélites. Fidèle à ce style, il réalisa des paysages aux couleurs et à la luminosité précises, aux détails stupéfiants. Il représenta le plus souvent des paysages typiques aux saisons ou qui se rapportaient à une condition météorologique bien déterminée. En mettant en oeuvre sa capacité à représenter les effets de lumières, son attention inhabituelle aux détails, il était capable de décrire une scène de la manière la plus complète qui soit.

Bien que ses villes éclairées d'une lumière nocture soient ses oeuvres les plus populaires, il peignit également de nombreux paysages, portraits, intérieurs, personnages féériques étonnants et sujets néo-classiques.

Le style et les sujets de Grimshaw changèrent peu au cours de sa carrière. Il lutta constamment en vue de parfaire sa vision individuelle des choses. Il s'intéressa également à la photographie, utilisant parfois une chambre noire pour projeter ses croquis sur toile, ce qui lui permettait de répéter ses compositions à de nombreuses reprises. Il mélangeait également le sable et d'autres ingrédients à sa peinture afin d'obtenir les effets qu'il désirait.

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John Atkinson Grimshaw, "Iris", oil on canvas, 1880. City Art Gallery, Leeds (U.K.).