Solitaire / Lonely TreeSolitaire / Lonely Tree. Aquarelle / Watercolour. Arches CP. 38 x 28 cm.

Les artistes éprouvent souvent des difficultés à choisir le sujet de leur prochain tableau. Certains décident de peindre ce qu'ils aiment, ce qu'ils connaissent, de décrire leur quotidien, alors que d'autres se lancent vers d'autres directions tout aussi intéressantes. Certains travaillent en séries alors que d'autres choisissent d'explorer une grande variété de sujets.

Quelque soit notre choix, peindre avec coeur est primordial : cela crée un lien émotionnel fort avec le spectateur car l'artiste partage quelque chose qui le passionne, qu'il apprécie, un univers dans lequel il peut s'abandonner avec bonheur dès qu'il saisit ses pinceaux. Transmettre une idée par le langage visuel : formes, couleurs, valeurs, contrastes, harmonie, motifs, textures, composition, rythme, coups de pinceau... ne peut être réalisé sans émotion. La question ne se limite pas uniquement à "que peindre" mais aussi "pourquoi peindre".

Pendant plusieurs années, j'ai étudié les textures de la pierre. J'ai peint des fonds abstraits et texturés, déposant mes couleurs et les laissant fuser, ajoutant tantôt plus d'eau, tantôt plus de pigment... Je les laissais sécher et ensuite, tout en les observant, je donnais naissance aux formes. De là est née ma série sur les sculptures... Elle m'a appris beaucoup sur les pigments : comment ils se diffusent sur le papier, comment les plus légers réagissent avec les plus lourds. L'apprentissage qui accompagne chaque nouveau tableau est important. Il façonne le parcours artistique et le processus créatif qui impliquent tous deux une progression dans l'expérimentation et la découverte.

Trois aspects sont à prendre en considération lorsqu'un artiste de lance à la recherche d'un nouveau sujet :

  1. la perception
  2. la connaissance et la compréhension du sujet
  3. l'émotion

Lorsqu'ils ont fait l'objet d'une bonne dose de réflexion, ceux-ci mènent le plus souvent à un choix judicieux.

Au Premier RegardAu Premier Regard / At First Sight. Aquarelle / Watercolour. Saunders Waterford, torchon / rough. 38 x 28 cm.

Artists often struggle with choosing a subject for their next painting. Some decide to paint what they love, what they know, what they see in their current life, while other take new challenging directions. Some paint in series while others don't, because they want to explore a wide variety of subjects.

Whatever we choose, I think that painting from the heart is important: it creates a strong emotional connection with the viewers because the artist shares something he is passionate about or loves, something that he can happily immerse himself in while working on his piece. Sharing ideas with the visual language; using shapes, colours, values, contrasts, harmony, patterns, textures, composition, rhythm, brushstrokes... cannot be done without emotion. The question doesn't limit itself to "what to paint" but also "why do I paint it".

For years, I explored stone textures. I used to paint abstract and textured backgrounds, pouring colours and letting them mingle on the paper, adding more water, then more colour... I let it dry, and then observing it, I tried to find shapes on the paper. This is how the Sculpted series were born... I learned a lot about pigments: how they flow on the paper and how the lightest ones react with the heaviest ones. Learning something new with each painting is important, as creativity requires a progression of experimentation and discovery.

There are three aspects to take in consideration while looking for a new subject:

  1. the perception
  2. the knowledge and understanding of the subject
  3. the emotion

When combined, these aspects often lead to a good choice.

contrasting shapes, values and textures, brilliant or unusual colors, reflections, highlights, shadows… the movement of the sun across a surface, or other such items that have a way of changing over time.  What’s happening up there in the sky affects what I’m attempting to do… the cloud patterns, colors in the sky across the horizon or way up there above my head. Among other things, I notice the various types of trees and their branches, leaf patterns… the textures, colors, and effect of the sun shining through or on them. - See more at: http://transparentwatercolor.com/what-to-paint-selecting-your-subject-matter/#sthash.T3DbRSw2.dpu